А вчора було ...
Варіант 1
Описати похвилинно події власного вчорашнього дня. Якщо виникнуть труднощі у відтворенні, необхідно зайнятися чимось іншим, а через 20—30 хв. спробувати згадати ще раз.
Варіант 2
Описати події двох-, трьох-, семи-, десятиденної (і більше) давності.
Варіант 3
Узяти в руки якийсь предмет (ключ, годинник, книжку тощо), оглядати його уважно протягом 30с. Після цього, заплющивши очі, спробувати якомога точніше відтворити його. Якщо деякі деталі не уявляються чітко, необхідно поглянути на предмет знову, а потім, заплющивши очі, уявити їх і т.д. — до повного відтворення предмета. Зайнявшись іншою діяльністю, через 20—30хв. спробувати описати предмет, не дивлячись на нього.
«Античас»
Мета: підвищити продуктивність пам'яті.
Кожному з учасників пропонується тема для невеликої розповіді (наприклад, «Театр», «Магазин», «Прогулянка на природу» тощо). Отримавши тему, учасник повинен розкрити її, описуючи всі події в ній у зворотному порядку.
«Тахітоскоп»
Мета: розвиток продуктивності зорової пам'яті.
Учасники гри сидять у колі. Один або двоє учасників стають у центр кола. Вимикається світло, і, стоячи в центрі кола, гравці приймають будь-які пози, нерухомо застигаючи в них. На сигнал готовності на деякий час вмикається світло і знову вимикається. У момент спалаху учасники гри намагаються якомога точніше запам'ятати положення позуючих. Після вимкнення світла позуючи в темноті повертаються і сідають у коло. Знову вмикається світло і всі учасники гри, крім позуючих, спільними зусиллями намагаються відновити те, що вони бачили. При цьому натурщиків повертають у середину кола і «ліплять» із них пози, у яких, на думку групи, вони знаходилися під час спалаху світла. Після того, як учасники гри дійдуть певної згоди, натурщики демонструють свої справжні пози.
«Повтори навпаки»
Мета: розвиток оперативної пам'яті та уяви.
Ведучий зачитує 1—3-складові слова — учень повторює їх, вимовляючи навпаки. Наприклад: «сон» — «нос», «раб» — «бар», «село» — «олес» і т.д.
«Запам'ятай і замалюй»
Мета: розвиток зорової пам'яті.
Ведучий демонструє протягом 3—5 с низку простих геометричних фігур. Після цього кожен з учнів відтворює в зошиті це по пам'яті.
Для ускладнення вправи кількість фігур можна збільшувати, а також змінювати їх на інші знайомі для дітей об'єкти (малюнки людей, тварин, ов0чів, хатки тощо).
«Відтворення за кодом»
Мета: розвиток логічної пам'яті, уваги.
Варіант 1. Ведучий демонструє по порядку 5—10 знайомих предметів. Учні при цьому вимовляють уголос назву предмета і записують у рядок початкову літеру назви кожного предмета. Наприклад: «ваза» — «осел» — «лінійка» — «годинник» — «аркуш» — ВОЛГА. Після цього учні відтворюють назви предметів за кодовим словом.
Варіант 2. Ведучий задає будь-яке слово (наприклад: весло, ялинка, вовк тощо). Кожен учень, розшифровуючи код, придумує свій індивідуальний набір слів (іменників) і повідомляє групі.